1. Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz. Daha Fazla Bilgi.

Hermetik Külliyat

'Hermetizm' forumunda Rune Mistress tarafından 16 Temmuz 2016 tarihinde açılan konu

  1. Rune Mistress

    Rune Mistress Administratör

    Nesillerce Hermetik bilginler tarafından aktarılan düşünce ve inançların tümü Hermetizm adı altında toplanır.Eşsiz değerde bir bilgi birikimi söz konusudur. İki kategoriye ayrılır.Halk hermetizmine ait astroloji, büyü, gizli ilimler, simya konulu yazılar ve seçkin Hermesçi Külliyat.Hellenistik dönemdeki Yahudi-Mısır-İran bağdaştırmacılığı elbetteki bu külliyata etki etmiştir.M.S.III. yüzyıldan itibaren Gnostik Dualizm de ağırlık kazanmıştır.

    Heredotos döneminden itibaren Thoth-Hermes özdeşliği biliyordu. Helenistik Çağ yazarları için Thoth tüm ilimleri koruyucusu, hiyerogliflerin mucidi ve büyük bir majisyendi.Majikal dilleri ve ilahi varlıkların gizli adlarını bilirdi.


    İmparatorluk çağında Halk Hermesçiliğinin yazıları önemli bir rol oynadı. Kaderin herşeye yeten bir güç olduğu inancı herkesi o dönemde korkutmaktaydı."Doğanın sırları"nı içeren bu gizli metinler bu dönemde insanlar için umut olmuştu.Çünkü bu metinler sayesinde insanlar gizli güçlere sahip birer magus oluyordu.Astroloji'nin yanı sıra Doğa bilimleri de çok önem kazandı. Ancak doğa bilgisine dua ve ibadet yoluyla yani direk Tanrı'dan gelen ilhamla ulaşılabileceğine inanılıyordu.Bu yolla edinilen bilgiler erginleyici sistemle aktarılırdı.

    Büyü reçeteleri ve doğa büyüsü ile ilgili incelemelerden oluşan bu seçkin külliyatta pek çok özgün anlayışa rastlanır: Ruhun yaratılışının bir simya işlemi olarak görülmesi gibi.Bu hermesçi halk edebiyatının önemi yadsınamaz. Kozmolojisi ve ana fikirleri geç ortaçağdan 18.yüzyıla kadar etkili olmuştur.Bu fikirlere John Dee, Ashmole, Fludd ve Newton gibi pek çok farklı bilimadamında görülebilir.

    Halk metinlerinin yanı sıra seçkin Hermesçi Külliyatı oluşturan yazılarında kökenini Hermes Trismegistos öğretisinin olduğu kabul edilir.Bu eserlerde iki ayrı teoloji ön plana çıkmaktadır. Birinci iyimser nitelikteki teoloji için kosmos güzel ve iyidir, çünkü Tanrı ona nüfus etmiştir.Kosmosun güzelliğinin yarattığı Huşu yoluyla Tanrıya ulaşılır.

    İkinci kötümser öğretide güçllü bir dualizm görülür.Dünya özü itibariyle kötüdür.Tanrı ya da en azından İlk Tanrı'nın eseri değildir. Çünkü bu ilk tanrının sonsuzluğu her türlü maddesel düzlemin üstünde kalır. Bu nedenle kurtuluşa ancak. maddi dünyadan kaçarak ulaşılabilir. Dünya'nın ve bedenin değerini azaltan bu dualizm bilgi ve tinselliğin önemini vurgular.
     
Etiketler: